BMC Roadmachine 2017


Laten we eerlijk zijn: racefietsen zijn aan het verranderen. In het afgelopen decennium zijn er fietsen ontworpen voor elke type rijder,een aero fiets, uithoudingsvermogen fiets, klim fiets... Dus nu is er een specifiek fiets voor elke specifieke situatie rijden. Maar is er nog ruimte voor de racefiets in de ware zin, klaar om alle wegen te verkennen. De iconische Zwitserse fabrikant BMC heeft de all in one fiets gemaakt de nieuwe BMC Roadmachine. We woonden het test kamp in Turijn van deze fiets bij. Hoe  dichter je kijkt, hoe meer fiets je ziet.
 

De kernelementen van het nieuwe Roadmachine zijn esthetiek, variabiliteit en prestaties

Esthetiek: De Roadmachine's karakteristieke contouren en schone look dat is meteen duidelijk. De gepatenteerde stuurpen speelt een belangrijke rol met interne kabelgeleiding en deze zorgen voor een echt schoon en nette cockpit. Hoewel het gestroomlijnd design van de Roadmachine  evident is, hoeft BMC deze fiets niet aero, maar gewoon strak te noemen. Wij vinden dat, omdat het karakter van de fiets niet noodzakelijk terug te brengen is tot pure cijfers en statistieken. Hoewel racefietsen  veel over de prestaties te doen is is er geen noodzaak om alles terug een zuiver technische redenering geven.



Variabiliteit: De Roadmachine kunt u het opzetten van een zitpositie bijna net zo agressief als die van de Teammachine of zo ontspannen en zelfs meer rechtop dan de Granfondo. Dit wordt mogelijk gemaakt door de optie van zowel de 'dual-stack' (met behulp van geïntegreerde spacers), evenals de 'Integrated Cockpit Stem', die wordt geleverd in een keuze uit 5 maten (90, 100, 110, 120, 130 mm). Om de optimale zitpositie te bepalen hebben wij hebben toegang tot een online configuratie tool van BMC.



Prestaties: Standaard, BMC biedt  160 mm schijven voor betrouwbare remprestaties. De Tuned Compliant Concept is ontworpen om front-to-back comfort met de vork (TCC Core stiffnes) en de achterste driehoek (Angle Compliance) voldoen zoveel mogelijk avoor het comfort en zo stijf als het noodzakelijk is. Een stijve trapas, slanker frame design (uit een front-on view) en een lage gewicht van 7,3 kg dient deze fiets net zo snel en wendbaar tijdens acceleratie bergop. De iets langere geometrie moet ook zorgen voor stabiliteit en vertrouwen bij hoge snelheden en afdalingen.